
Usa sa labing malamposong grupo sa mga Bisdak sa kawanangan sa talipuktan (internet) diin hugot nga nagadbokar sa kaamgohang Bisaya mao ang grupo nga nagtawag sa ilang kaugalingon og Lunsayng Binisaya. Luyo niining tanan, usa ka batan-ong pari ang nagtukod ning maong grupo sa tuig 2002. Sa kasamtangan, mikabat nag napulog lima ka libo kapin ka mensahe ang naposte sa message board sa grupo nga gitambayayongan sa dul-an sa unom ka gatos ka sakop. Ang mosunod mao ang transkripto sa pakighinabi:
1. Sa ordinaryong mga adlaw, unsay kasarangang lingaw nimo?

2. Dili ordinaryo ang imong kainit nga gipakita sa pagpalanog sa tingog ug garbong Bisaya, ug usa na niini ang katukoran sa Lunsayng Bisaya. Unsay nakadangilag nimo niining maong tahas?

3. Unsa man gyoy liso sa ideya nga mituybo sa imong hunahuna nganong misangko man sa katukoran sa usa ka grupo sa mga Bisaya sa internet taliwa sa kamatuoran nga duna na usay establisadong elektronikong mga grupo ug nga malisod na uyamot ang pagkabig sa ubang mga nagpakabana pagsalmot sa imong giugba?

4. Anaa maghunan ang matawag natog higante sa lainlaing sektor nga nag-adbokar sa kulturang Bisaya sa LB— mga magbabalak, kritiko, pilosopo, eskolar, teyologo, mga diyarista, musikero, ordinaryong tawo ug uban pa. Wala ka bay tinguha nga palapdon kini ingon nga umbrella organization sa tanang grupong Bisaya?

5. Sanglit ang LB usa man ka elektronikong grupo ug masabtan nga dali ra kaayo ang pag-apil niini apan sa tuyo nga igo lamang sa pagpanglawgaw. Giunsa nimo pagkontrolar ang mga siaw nga sama sa nahisgotan?

6. Ang balayang Lunsayng Bisaya nahimong hilisgotan sa hapit tanang punsiyon sa mga Bisaya. Unsay ikasulti nimo bahin niini?

7. Maingon nato nga ang Lunsayng Bisaya maoy labing malamposon nga elektronikong grupo sa mga Bisaya sa pagkakaron. Unsay sekreto niini, kon di lang nimo igsapayan?

8. Kon susihon ang mga naposte sa LB, makita sa iyang arkiba nga kanunay kining nagsagop sa liberal ug bisan gani radikal nga panghunahuna. Ngano man?

9. Talagsa ra ta makabati og relihiyoso nga nagpaluyo sab og kalihokang kulturanhon nga sama sa imong gihimo. Mas gipalabi nila ang pag-alagad sa butang nga ginombrar alang nila ug gamay lang ang ilang kalihokang kultural. Nganong nalahi ka sa uban?

10. Wala ba makasabal sa imong pag-alagad sa Simbahan kining pagpanginlabot nimo sa adbokasya sa Bisayang kultura?

11. Ang LB nagpasiugda og tigi, di ba? Magpadayon pa kaha kini hangtod sa sunod tuig? Gawas sa tigi, unsa pay mga laraw sa LB?

12. Inigpanglabay sa katuigan, maisip ang Lunsayng Bisaya nga labing dako nimong kontribusyon sa pagpalambo sa kultural nga aspeto sa mga Bisaya ginamit ang teknolohiya sa internet. Unsay imong ikasulti niini?
Hinaut nga sa matag motumaw nga kahigayonan, adunay Bisaya nga makamaong mogamit niini aron mapalambo ang kulturang Bisaya.
13. Daghan ang ideya nga mitumaw kalabot niining pagka masamahon kun estandardisayon sa pagtitik sa Binisayang pinulongan. Sa imong tan-aw, gikinahanglan ba kaayo kini?
Sa pagpaniid, duna gyuy dili maalinggatan. Sa maalinggatan, duna gyuy dili manganlan. Sa manganlan, duna gyuy dili masabtan. Sa masabtan, duna gyuy dili matino. Sa matino, duna gyuy dili malitok. Sa malitok, duna gyuy dili matitik. Sa matitik, duna gyuy dili mapanid-an.
Ang pagtitik dili masaligang himan sa pagpatin-aw sa kamatuoran apan wala kini magpasabot nga wala kini kinahanglana. Ang pagtitik gisugdan sa atong mga katigulangan tungod kay nakita nila ang kagamitan ug kamahinungdanon niini. Ang gitamdan nga naandang pagtitik gikauyonan sa manunulat sa unsa man nga pundok, dapit, ug panahon. Kini nagpunting nga mahimong daghang estandardisasyon ang ginasubay sa manunulat kaniadto ug sa karon.
Kung unsay gikauyonang tamdan sa pagtitik sa atong katigulangan, ato kining tahoron sama sa atong pagtahod sa ilang kasugiran. Sa pinulongan, ang pagtahod sa litok (ug pagtitik niini) sa usa ka dapit pagtahod usab sa lumbay sa ilang mga katigulangan. Makatabang sa magbabasa, kung ibutyag sa editor sa mubo nga pagsaysay ang estandardisasyon nga gitamdan sa unsa man nga sinulat. Tahas sa editor ang pagsinati sa mga estandardisasyon nga gigamit sa mga manunulat sa nanglabay ug kasamtangang panahon, ilabi na ang pagpiho sa puno-an ug sanga sa pagtitik sa panulat sa pagdis-og sa katuigan . Kung pagahiusahon ba ang nagkalainlaing estandardisasyon sa pagtitik sa usa lamang ka tamdanan, pagbuot na kana sa mga manunulat sa kasamtangang panahon, lamang nga timan-an nila nga ang abakada nga titik kulang kaayo sa pagsalamin sa binisayang mga litok, ug nga tahuron ug panalipdan nila ang kadaiyahan sa pagngalan. Kung dili makaguba ang estandardisasyon sa kadaiyahan sa pagngalan ug paglitok, nan mahimong ipatuman kay makatabang kini.
14. Ari kita sa laing init nga isyu. Unsay imong baroganan niining polisiya sa nasod bahin sa mga pinulongan? May kahayag ba sa unahan ang Binisaya kon ato kining tan-awon sa kasamtangang kahimtang?
Unsa may tumong sa kasamtangang nasodnong polisiya sa pinulongan, kulturanhon ba o politikanhon? Kung kulturanhon, tungod sa pagkamadaiyahon sa pinulongan sa kapupud-an, hayan nga bukas kini sa pagpalambo sa pagkamadagayaon sa nagkalainlaing dila. Dili lang ang Binisaya kundi lakip na usab ang ubang pinulongan ang makatagamtam og makanunayong kahayag sa unahan. Apan kung politikanhon lamang ang tumong, nan, mahimong makapuo kini sa kadaiyahan sa pinulongan sa atong kapupud-an tungod sa kasamtangang pagtuong politikanhon nga ang panaghiusa makab-ot lamang pinaagi sa panagsama. Ang kasamtangang polisiya sa nasod bahin sa pinulongan usa ka politikanhong lakang nga nagduso sa pagtuo nga, kay usa lang ang atong nasod nga gitawag og Filipinas angay nga usa lang ang atong pinulongan nga ang tawag Filipino. Usa kini ka bakak kay sa pagkatinuod, daghan ang kaliwat sa atong nasod mao nga daghan usab kitag pinulongan. Gawas nga kini bakak, lingla usab kini. Kay ang Filipino nga pinulongan nagpihig lamang sa usa ka kaliwat, kaliwat nga Tagalog. Nagpihig kini sa Tagalog kay ang batadila ug bokabularyo sa kasamtangang Filipino nakagamot man sa Tinagalog, bulakbulak lamang mga pulong nga gikan sa ubang pinulongan.
Ang kasamtangang pagtuo ug tumong sungag sa nasayran sa mga sayantipiko sa pinulongan nga nagkanayon, lupig ang tawong usa ray pinulongan sa kalantip ug kamapahiuyonon sa pangutok ug kinaiya sa tawong daghag pinulongan. Kung walay kausaban sa kasamtangang pagtuo ug tumong hayan nga di lang mangahanaw ang daghang pinulongan sa atong nasod sa paglabay sa mga katuigan, labaw pa usab unya kitang lupig sa pangutok ug kinaiya sa ubang kaliwat tungod kay sila di lang haniti sa ilang kaugalingong pinulongan kundi daghan usab silang nakat-unang pinulongan.
Dugang pa nga wala tingali kaayo mahatagig pagtagad sa kasamtangang polisiya mao nga, ang pinulongan dili lamang himan sa paghatod sa kasayoran ngadto sa uban, kini himan usab sa pagdangga o pagngalan sa nahatod nga kasayoran nga nasinati sa kaugalingong luna. Mahinungdanon kaayo ang makanunayong paglambo sa atong mga lumad nga pinulongan tungod kay sa pag gamit niini, una, nanganlan nato ang mga butang sa atong kalibutan ginamit ang mga tingog nga duol sa atong dughan nga laming paminawon. Ikaduha, gipang nganlan nato kining mga butanga subay sa tinamod nga lumad nga paagi sa pagkahibalo ug mga kaalam sa atong mga katigulangan kansang mga kinabuhi dul-it ug sinambogan kaayo sa tropikanhon ug kapupud-anon luna. Kini nga mga ngalan sa mga butang naglakip sa nagpaluyong panabot ug kaalam bahin niining mga butanga. Mga bulawanong tampo sa kalibutanong pagbinayloay sa kasayoran ug kaalam, ilabi na alang niadtong mga kaliwat nga nanimuyo sa laing aping sa kalibutan nga diin gihikawan sa tropikanhon ug kapupud-anong luna.
Kini nga pamaagi sa pagngalan, una, nag padayag sa pagpangga sa kaugalingong kaliwat ug pagtahod sa pinasahing kaumolan sa kaugalingong luna, ikaduha, nag aghat kini sa pagtahod sa kadaiyahan sa kasinatian sa mga nagkalainlaing kaliwat nga nanimuyo sa nagkalainlaing dapit sa kalibutan, ikatulo, nag patin-aw usab kini sa tawhanong kahimtang sa tanang kaliwat sa kalibutan nga tungod sa kadagaya sa kasayorang gikan sa atong nagkadaiyang kasinatian sulod sa nagkalainlaing dapit ug luna sa kalibutan angay gayud diay kitang mag binayloay ug mag inambitay. Mao nga mahinungdanon kaayo nga sa usa ka bahin lambo ang pagkat-on sa kaugalingong pinulongan, ug sa laing bahin lambo usab ang pagkat-on sa pinulongan sa uban. Sa ingon, angay nga hanas kita sa Binisaya ug makahibalo usab kita sa Tinagalog, sa Inenglis, ug sa uban pang mga pinulongan.
Ang nakanindot sa polisiya kay samtang sayon kini himoon dali ra usab kining usbon. Kung moabot na ang panahon nga sagopon sa atong pangagamhanan ang kasayorang gikan sa mga sayantipiko sa pinulongan ug sagupon usab niini ang tinuorayng kailhanang pagkamadaiyahon sa kultura ug pinulongan sa atong nasod, nan, nunot pod niyang usbon ang polisiya sa pinulongan.
Mga pangutana. Ang polisiya gihimo ba nunot sa kabubot-on sa tanan? Angay kaha nga ipangutana ug tahoron ang mga tubag sa mga katawhan nga nagkalainlaig pinulongan kung buot ba nilang tun-an ug gamiton ang ilang pinulongan sa pagtuon? Sakwaton ba nila ang mga tulubagon nga takod ug takdo niini nga kagustohan? Makadawat ba sila sa unsa pay ubang mga sangpotanan dala niini? Makatabang ba kaha kini sa pag-uswag sa tibuok kapupud-an?
15. Ang kasaysayan sa mga Bisaya gisulat sa pananawng Uropanhon. Alang nimo, sa unsang punto unta pagasulaton ang kasaysayan? Ngano man?
Kasugiran sa katawhan ang kasaysayan. Usab, nanukad sa nagkalainlaing bantang ang pagsaysay sa kasaysayan.
May masulti o masulat man ang uban o wala bahin sa atong kaliwat dili angay igsapayan, atong katungod ug walay makapugong kung isaysay nato ang atong kasugiran gikan sa pinakakaraang panghitabo nga maabot sa atong panumdum ug panukiduki hangtod karon. Isugid kini sa paagi nga kakuhaag pagtulon-an, daling madumduman, ikahimuot, ug ipakabililhon sa atong kaliwat. Dili mahulma ang tibuok kung wala o kulang ang mga bahin, busa magsugod pagsulat sa kasugiran sa mga pulo nga gipuy-an, ug pagkahuman, itakdo kini sa kasaysayan sa ubang kapuloan. Dili masubay ang nangagi kung dili mag-agi sa kasamtangan, mao nga magsugod sa pagpanukiduki gikan sa karon ngadto sa kagahapon. Niini nga paagi, mahatagan og angayng pagtagad ang tanang panghitabo sa tanang Bisaya diin man sila nanimuyo sa sulod ug gawas man sa atong kapupud-an.
16. Ang UNESCO usa sa kalibotanong organisasyon kansang mithi nagduso usab sa multilengguwalismo. Uyon ka ba niini?
Uyon ko sa duso sa UNESCO kabahin sa multilengguwalismo.
Ang UN naglaban sa kamadaiyahon sa kailhanan sa tibuok katawhan. Gani gitan-aw man sa UN ang kamahinungdanon sa kailhanan isip tawhanong katungod ug batakang kagawasnon. Mismo diha sa preambolo sa konstitusyon sa UNESCO napatik nga ang kamadaiyahon sa kultura sa katawhan tipik ug kabahin sa dignidad sa tawo maong angay gayod nga ipalambo ug panalipdan. Ang mga probisyon nga napanday ubos sa UNESCO labaw nga nagpadayag niining pagpalambo ug pagpanalipod, pipila niini ang Florence Agreement sa 1950 ug iyang Nairobi Protocol sa 1976, ang Universal Copyright Convention sa 1952, ang Declaration of the Principles of International Cultural Cooperation sa 1966, ang Convention on the Means of Prohibiting and Preventing the Illicit Import, Export and Transfer of Ownership of Cultural Property sa 1970, ang Convention for the Protection of the World Cultural and Natural Heritage sa 1972, ang Declaration on Race and Racial Prejudice sa 1978, ang Recommendation concerning the Status of the Artist sa 1980, ug ang Recommendation on Safeguarding Traditional Culture and Folklore of 1989.
Kabahin sa pinulongan, gawas nga gisagop sa UN ang paghubad sa iyang mga dokumento ngadto sa lainlaing pinulongan, giduso pa gayod sa UNESCO ang kaayohan sa pagtuon ug paggamit sa inahang dila sa tulunghaan inubanan sa pagtuon usab sa ubang kalibutanong pinulongan niadtong gipagulang dokumentong gitawag og “Education in a multilingual world” sa 2003. Duyog niini ang ilang pagtakda sa tuig 2008 isip Internasyonal nga Tuig sa mga Pinulongan. Maanindot kining mga panghitaboa.
17. Nahingusog karon ang kampanya sa pederalismo. Unsay baroganan nimo niini?
Kay dapig ang pederalismo sa kadaiyahan, nan dapig ako niini. Gawas sa pagdapig, anaa pa ang hisgutanan kung unsay angay nga pamaagi nga sibo sa diwa sa pederalismo aron kini makab-ot. Ang angay pa nga tukion bahin niini mao ang paagi sa pagpanday niini. Kung ang pagpanday sa pederalismo wala magtahod sa kabubut-on sa mga tawo sa nagkalainlaing kaliwat, nan dili ko uyon niini. Angay nga inig kahuman nag pagpasabot pag-ayo sa mga tawong hingtungdan, gahinan sila og igo nga panahon sa pagpamalandong unsay mga haom ug angay nga sagupon, ipatuman, ug iasdang. Human niini, tabangan sila sa mga anad na sa pagpasayon aron dali nilang mabuhat ang paghiusa sa ilang naangayan ug pagpatik kini sa usa ka kasabutan nga isipong kalagdaan nga tamdon sa tanan. Duyog niini, tinguha-on nga walay dinagkong panghitabo sa nasod nga makapakgang sa pag-umol ug paglunsad niini.
18. Matawag bag kaaway sa pagpalambo sa kulturang etniko ang globalisasyon diin, segun sa mga supak niini, maoy hinay-hinay nga mipatay sa gagmayng pundok-lingguwestiko?
Mahimong masulti sa linaktod nga paagi nga ang nag-unang ilhanan sa kasamtangang globalisasyon mao ang kasayon ug kadali sa paghatod ug pagkuha sa kasayoran. Tipik niini ang globalisasyon sa panginabuhi ug sa pangkultura, diin dunay dakong bintaha ang mga nasod nga dunay dagkong gahum.
Apan kung walay tinguhang manakop ang labing kusgan ug dagkong mga sakop niining globalisasyon, nan, dili angay kahadlokan ang globalisasyon, gani angay kining ikalipay kay sa ingon mamahimo mang tulay ang globalisasyon sa mainit nga pagbinayloay. Ug kung mapamatud-an nga duna kini tinguha nga manakop, di ba diay nato gamiton ang atong pangisip ug tingog aron ibutyag ang atong mga napanid-an ug nakitang hiwi niini?
Sugdan na nato ang pagpalambo sa atong kulturang etniko, ug kung ugaling sa unahan mahimong babag ang globalisasyon niining pagpalambo, mangita kitag paagi aron mahimong tulay kining maong babag.
19. Base sa imong pagpaniid, unsa kahay labing maayong porma sa pangagamhanan diin mogawas nga patas ang tanang pundok-etniko?
Sa akong pasiunang pagpaniid ang maayong porma sa pangagamhanan diin mogawas nga patas ang tanang pundok-etniko mao ang nasudnong pangagamhanang etno-pederal kansang nasudnong batakang balaod nanalipod sa teritoryo ug integridad ingon man nanghingusog alang sa kalahutayan sa matag pundok-etniko sa atong kapupud-an. Pangagamhanang naghatag og gahum ug kagawasan sa pinakaubos nga politikanhong pundok sulod sa usa ka etno-pederal nga lalawigan sa pagpilig malabanon ug hanas nilang mga pangulo nga molingkod sa nagkalainlaing ahensiya sa gobyerno kansang estruktura, balaod, pangalagad, ug pamaagi nagsalamin sa mga mithing gipakatam-is sa maong pundok etniko. Nasudnong pangagamhanan nga adunay usa lamang ka nasudnong kusog ug nga ang matag etno-pederal nga lalawigan adunay kaugalingong kapulisan nga nagsunod sa nasudnon ug lalawiganong balaod sa kahusay ug kalinaw.
20. Angay bang ipataas sa politikal nga lebel ang kawsa sa mga Bisaya ug ubang pundok-etniko?
Sa akong panimbangtimbang, kung aduna nay mamatikdang hiniusang pag-ila, pagtuon, ug pagtahod sa tagsa-tagsang luna, nan, mahimo ug angay gayud nga ipataas sa politikanhong ang-ang ang kawsa sa mga Bisaya ingon man ang kawsa sa ubang pundok etniko.
21. Kon dunay angay bag-ohon sa atong Batakang Balaod. Unsa man? Ngano?
Ang akong tubag sa ikanapulog-siyam ka pangutana mao nay magpunting unsang matang sa kabag-ohan ang gipangandoyng ipatuman. Kining gidamgong kabag-ohan sa batakang balaod labaw nga nagadapig, nagpanalipod, nagpalambo, ug nagaasdang sa katunhayan sa matag pundok etniko sa atong kapupud-an.
22. Segun sa gipagawas nimong mga balak sa LB may kahagtik sab ang linya sa imong pamalak. Nganong wa nimo seryosoha kining maong arte?
Ang akong pamalak wala pay kahigayonang molambo tungod kay walay sibo ug larino sa pamalak nga nagaagak niini. Kaayo ra untag duna koy makaplagan nga magtutudlo. Basin duna kay masugyot.
23. Unsay mensahe nimo sa katawhang Bisaya?
Ang kaanindot sa kinabuhi makita lamang diha sa panagtapok ug panagsikit sa nagkalainlaing matang ug bulok sa mga butang dinhi sa ibabaw sa kalibutan. Sama sa usa ka dapit diin adunay daghang nagkadaiyang bulak, sama sa usa ka sook nga nagakapundok ang mga tawong managlahi'g dagway ug batasan, sama sa usa ka kalibutan kansang mga lumulopyo adunay daghang pagsabot sa usa ka butang ug daghang hubad sa usa ka panghitabo. Pastilan, kung usa da ang bulok sa mga kabulakan, ug managsama ang dagway ug batasan sa mga tawo, ug walay managlalis kay uyon ang tanan sa unsay gisulti sa usa, pagkaway lami sa kinabuhi!
Busa, ato gyong buhi'on sa kanunay ang pagkalunsay sa Binisaya aron ang iya unyang pagkawalay sama makadugang sa pagpanindot dili lang sa natad sa nagkalainlaing pinulongan sa kalibutan apan usab sa natad sa paghulmag mga panghunahuna ug mga panglantaw nga makatabang pagpalambo sa tawhanong kasaysayan.